Desinfecteren met een druk op de knop. Inzet van UV-C licht tegen virussen en bacteriën

Ze zijn prijswinnaar van de Ondernemerspitch van Regio Foodvalley en timmeren flink aan de weg: het drietal ondernemers achter SafeTouch. Met hun ontsmetter kunnen klanten van onder andere supermarkten zelf hun winkelkar ontsmetten. Met één druk op de knop is een winkelwagen in minder dan tien seconden voor 99,9 procent bacterie- en virusvrij. Hoe? Met de desinfecterende werking van UV-C licht!

Ontsmetten met licht

Ze zijn niet meer weg te denken in het retaillandschap: desinfectiepunten, -zuilen, -straten en meer. Op vele manieren wordt geprobeerd de verspreiding van het Covid-19-virus tegen te gaan. De ondernemers van SafeTouch hebben daar in een paar maanden tijd een innovatieve oplossing aan toegevoegd. Geen gels of sprays, maar een desinfectietunnel voor winkelwagens met UV-C licht. UV-C licht, hetzelfde licht dat men kent van zonnebanken, doodt bacteriën en virussen. Door het licht ‘onbeschermd’ toe te passen, kan een object volledig ontsmet worden. Ongezond licht voor bijvoorbeeld onze huid, maar een uitermate geschikte werking voor het doden van bacteriën en virussen. Vanuit dit principe ontwikkelde SafeTouch haar oplossing voor winkelwagens.

Lokale partners

Toen in maart het corona virus uitbrak, gingen de ondernemers direct aan de slag. Directeur Jan Hellinga vertelt: “Eind maart kwamen Wilbert van Oostenbrugge en Dennis van de Peppel van PoleLed bij me met de eerste ideeën. Al snel kreeg het idee vorm en zijn we gestart met een prototype. Daarbij hadden we als uitgangspunt zoveel mogelijk lokaal te willen produceren. Zo heeft IPSS in Bennekom het ontwerp gemaakt en De Nooij Stainless de ombouw geproduceerd.” Het ontwikkelde apparaat is een tunnel waar een klant zelf de winkelwagen in kan rijden. Met één klik op een knop wordt de winkelwagen in minder dan tien seconden ontsmet.

Het prototype werd geplaatst bij een aantal regionale supermarkten. Hellinga: “We kregen veel feedback. We hebben zelf uren bij het apparaat gestaan, om ervaringen te verzamelen. Zowel van de klant als van de winkeleigenaren. Al deze input hebben we gebruikt om een nieuw, verbeterd ontwerp te maken. Zo hebben we veiligheidsfuncties en sensoren toegevoegd om te voorkomen dat kinderen of dieren in het apparaat kruipen. Ook hebben we het apparaat zoveel mogelijk ‘hufterproof’ gemaakt, aangezien het in de publieke ruimte wordt toegepast. De ontsmetter is plug-and-play: stekker erin en hij werkt.”

Interesse vanuit heel Europa

Binnen een half jaar van prototype naar getest, werkend en gekeurd product. Een voor het oog snel ontwikkelproces. Toch gaat het de directeur soms niet snel genoeg. “Gevoelsmatig kan het nog veel sneller! Je denkt een topidee te hebben voor een acuut probleem, daar moet iedereen toch direct in geïnteresseerd in zijn?” vertelt hij met een knipoog. “Het is niet algemeen bekend dat UV-C virus- en bacteriedodend werkt. Maar men weet ook niet hoe effectief desinfectiemiddel is en wat voor gevolgen dit bijvoorbeeld voor je huid heeft. Daarom is wetenschappelijk bewijs voor de werking van ons apparaat erg belangrijk en hebben we uitvoerig getest in laboratoria. Daarmee moeten we zowel de supermarkteigenaar als de gebruiker overtuigen.”

De laatste weken is de vraag naar de SafeTouch ontsmetter flink toegenomen. “Zowel bij grote Nederlandse concerns als vanuit andere Europese landen. We kunnen nu binnen twee weken leveren en zijn voorraad aan het opbouwen zodat we in de toenemende vraag kunnen voorzien.”

Inzet van netwerk innovatiemakelaar

Volgens Hellinga geeft innovatie vooral plezier en energie, welke nodig is om nieuwe ideeën tot een succes te brengen. “Juist in deze tijden, waarin veel bedrijven gedwongen stil hebben moeten staan, is het van belang te blijven vernieuwen. Dat kan ook op kleine schaal zijn. Essentieel is dat je er volledig voor moet gaan en mensen meekrijgt in je verhaal. Wat ons erg geholpen heeft is de publiciteit rondom de Ondernemerspitch Foodvalley en de hulp van innovatiemakelaar Sina.”

“Hij heeft veel voor ons betekend en daar willen we hem dikke complimenten voor geven! Dankzij Sina kregen we ook een podium bij Boost en hij heeft zijn netwerk voor ons ingezet. Ik kan hem op elk moment bellen met vragen en zaken waar we tegenaan lopen. Hij aarzelt ook niet om mensen buiten zijn eigen netwerk te benaderen om ons mee in contact te brengen”, vertelt Hellinga.

Klaar voor de toekomst, én de volgende golf

De coronacrisis is onvoorspelbaar, maar Hellinga voorziet een flinke groei van het bedrijf wat hij samen met ondernemers Wilbert van Oostenbrugge en Dennis van de Peppel runt. “De afgelopen tijd wilden we ons project klaar hebben voor de ‘volgende golf’, maar deze techniek is blijvend. Het principe om met UV-C licht te ontsmetten kan op vele manieren worden toegepast. Denk bijvoorbeeld aan winkelmandjes, maar ook aan ziekenhuisbedden. Ik denk dat de standaarden voor hygiëne door deze pandemie hoger dan voorheen zullen blijven. Ook als Covid-19 weg is, behoudt deze manier van ontsmetten zijn waarde.”

Bron: RTCGelderland

Naar overzicht