Food Academy Nijkerk

Elke week geven wij aandacht aan een bijzonder project van Regio Foodvalley. Deze week de Food Academy Nijkerk. Dit initiatief richt zich op het enthousiast maken van jongeren voor de industrie en de ambacht. De projecten zijn na te lezen in het magazine Groei.

Food Academy Nijkerk maakt jongeren enthousiast voor industrie en ambacht

Ze reageren een beetje onwennig als ze een groene overall aan moeten, en een mutsje om hun haar te bedekken. Maar vooral is het moeilijk om – al is het maar voor de tijd dat de rondleiding duurt – afstand te doen van hun mobiele telefoons. Dat is niet zo gek onder 14- en 15-jarigen, dus ook niet onder deze groep mbo-leerlingen voeding en gezondheid aan het Aeres College in Nijkerk. Toch zullen ze wel moeten. Ze gaan de productielocatie van Arla Foods in Nijkerk bezoeken en dan staat hygiëne voorop. Arla maakt biologische en lactosevrije zuivelproducten en in Nijkerk worden ook Melkunie-producten gemaakt. Als ze hun handen gewassen en gereinigd hebben, stappen ze de eerste hal binnen en zijn ze onder de indruk van de distributielijnen waar tot wel veertienduizend pakken per uur doorheen gaan.

Het bezoek is om leerlingen te interesseren in een bijzonder initiatief. In de jacht op de arbeidskrachten van de toekomst gaat volgend schooljaar de Food Academy Nijkerk van start. Daarin werkt Aeres College samen met lokale ondernemers. De bedrijven die participeren in Foodacademy zijn - naast Arla Foods – Bieze Food Group, Pepernotenfabriek Van Delft, Struik en ambachtelijke bakker Harrie van Looijengoed. Door een combinatie van leren en werken in de praktijk, kunnen leerlingen ontdekken welk bedrijf goed bij ze past. Maarten Kruisselbrink, Adviseur Food Production Cluster Nijkerk, en Jauke van de Beek, HR Business Partner NL/BE van Arla Foods leggen uit.

Kruisselbrink deed in opdracht van de gemeente onderzoek naar de behoeften in het foodcluster rond Nijkerk. “Je hebt de WUR in Wageningen en het WFC in Ede, maar hier aan de noordkant van Regio Foodvalley worden de producten gemaakt. En daar heb je ook kennis voor nodig”, zegt Kruisselbrink, “met name op mbo-niveau.” De afgelopen tien jaar is het aantal banen in het gebied met een derde gegroeid, en dat in tijden van crisis. Maar dat leidt tot een grote vraag naar goed geschoolde arbeidskrachten. Er is vooral behoefte aan operators, technische en logistieke medewerkers. Maarten Kruisselbrink: “Dit project begon met de vraag ‘waar lig je als directeur wakker van?’. Dat bleek de beschikbaarheid van de juiste mensen te zijn.”

Jauke van de Beek kan dat onderschrijven. “Vroeger, en in sommige gevallen nog steeds, werkten mensen een leven lang bij Arla”, zegt hij. “En hun kinderen ook. Bij deze groep zie je een hoge betrokkenheid. De komende jaren zien we een steeds grotere uitstroom door pensionering van deze werknemers. Door studenten en medewerkers op jonge leeftijd aan ons te binden en te investeren in hun ontwikkeling, kunnen wij die betrokkenheid en kwaliteit opvangen. Food Academy Nijkerk biedt daar een mooie kans toe.”

De leerlingen schrikken even als ze zien dat een pak scheef valt en de robotarm dat niet meteen doorheeft. Die blijft nog even pakken neerzetten, waardoor de stapel in elkaar zakt en de yoghurt op de vloer loopt tot er snel een medewerker ingrijpt. Gelukkig is er niet zoveel verloren gegaan. Een hele enkele keer gebeurt dit, legt Gerwin Hoogeveen van Arla uit. “Wat gebeurt er met de pakken die kapot zijn?”, vraagt een van de leerlingen. “Vroeger gooiden we die weg. Nu maken we daar varkensvoer van”, is het antwoord. “En komt er nu geen achterstand in de planning?”, vraagt de 15-jarige Romy van Leeuwen. Nee, want dit soort incidenten is meegenomen in de berekeningen, dus het heeft geen gevolgen voor de voortgang.

Food Academy Nijkerk biedt ook een kans voor zij-instromers met een andere achtergrond dan de voedselsector. Voor jong en oud speelt eigenlijk hetzelfde: het is vooral de onbekendheid die een drempel vormt om in de food-industrie te gaan werken. Dus moet je mensen naar binnen halen, vinden Kruisselbrink en Van de Beek. Maarten Kruisselbrink: “Van buiten zien deze bedrijven er uit als een gesloten doos. Dat kan ook niet anders, maar eenmaal binnen zie je dat het machtig interessant is!” Jauke van de Beek zag het onlangs nog bij een medewerker die, na een tijd in een callcenter, bij Arla kwam werken. “Er ging een wereld voor hem open. Nu weet hij dat hij hierin verder wil.”

Romy van Leeuwen en de 14-jarige Hanneke Doppenberg vinden de rondleiding interessant, zo vertellen ze tussendoor, maar ze zien hun toekomst op een ander vlak. Romy wil in het hotelwezen gaan werken en Hanneke lijkt de politie wel cool. Ze koos voor deze opleiding omdat de vakken pasten bij het werk dat ze al doet. Ze helpt haar ouders in de catering. Het animo voor werken in de food-industrie is wisselend binnen de groep, zo blijkt ook in de nabespreking. Er zijn leerlingen die heel enthousiast zijn. Opvallend is dat veel meisjes geïnteresseerd zijn in de techniek bij Arla. Maar er heerst soms ook een verkeerd beeld. “Werken in een fabriek, dat is toch zwaar onderbetaald?”, vraagt een leerlinge. Maar dat kan Jauke tegenspreken. “Dat is misschien in het buitenland zo, maar hier zeker niet.”

Wie wil meedenken over de toekomst van de foodsector in Nijkerk en omgeving, kan zich melden bij een van de bedrijven van de koplopergroep of bij Maarten Kruisselbrink: .

 

Naar overzicht