Foodvalley Champions 2020 aangekondigd

De Nieuwe Melkboer, In Ovo en Grünten zijn uitgeroepen tot Foodvalley Champions 2020. De Nieuwe Melkboer viel in de categorie Protein Shift op met hun plantaardige melk van lokaal geteelde soja. In Ovo onderscheidde zich binnen Circulair AgriFood met een methode voor in-het-ei geslachtsbepaling van kuikens. Met hun 'Veggie Oats' kwam Grünten als beste uit de bus in de categorie Food & Health. Alle drie de winnaars hebben innovatie in hun genen, aldus de jury. De prijzen zijn uitgereikt tijdens de Foodvalley Summits op 13 oktober.

Protein Shift: De Nieuwe Melkboer

"Bart en Tom Grobben, 'plant-based-melk' makers zoals ze zichzelf noemen, vallen echt op in dit vakgebied. Ze maken de landbouw op een grensverleggende manier toekomstbestendig", aldus de jury over De Nieuwe Melkboer, Foodvalley Champion in de Protein Shift-categorie. Met hun plantaardige zuivelvariaties, van lokaal geteelde eiwitten zoals soja, in co-creatie met lokale verwerkingspartners, geven ze twee transities tegelijk vorm: de verschuiving naar een meer plantaardig dieet versnellen en de keten verkorten. "We zijn erg blij dat we deze prijs hebben gewonnen. Het zal het veel gemakkelijker maken om partijen te vinden en ermee samen te werken die, zoals wij, plantaardige zuivel willen produceren met eiwitten van lokaal geteelde gewassen", aldus de twee jonge ondernemers. lanceren hun eerste plantaardige zuivelproduct.
 

Circulair AgriFood: In Ovo

"De technische innovatie van In Ovo anticipeert op het verbod dat eraan komt op slachting van een-daagse mannelijke kuikens in 2022 in onder meer Duitsland. Met deze methode wordt de huidige keten getransformeerd, wordt een nieuw verwerkingssysteem ingezet en zal er een grote maatschappelijke impact gerealiseerd worden”, oordeelde de jury over deze winnaar in de categorie Circular AgriFood. In Ovo ontwikkelde een apparaat waarmee het geslacht van kippen in het ei snel en betrouwbaar kan worden bepaald. Alles in het bedrijf is gericht op het diervriendelijk en duurzaam maken van productiesystemen. Wil Stutterheim, oprichter en directeur van In Ovo: "Deze prijs is precies op het juiste moment voor ons gekomen. Dit jaar zullen we onze technologie op de markt brengen en ik weet zeker dat het Foodvalley-netwerk ons ​​enorm zal helpen."

Voeding en gezondheid: Grünten

Consumenten eten niet genoeg groenten. Door een extra ‘groentemoment’ aan het ontbijt toe te voegen, wordt de consumptie aanzienlijk verhoogd. En dat heeft veel gezondheidsvoordelen. Niemand eet 's ochtends graag een stukje broccoli. Als groenten naar taart smaken, wordt het een ander verhaal. "Grünten is erin geslaagd een nieuw moment te creëren voor het eten van groenten", zegt de jury over de winnaar in de categorie Food & Health. Hun ontbijtproduct 'Veggie OATS', met smaken geïnspireerd op taart, levert 25% van de dagelijks aanbevolen groenteinname. "Deze award wordt onze doorbraak in de markt", zegt Berend Eberson, oprichter van Grünten. "Via Foodvalley kunnen we nu samenwerken met de juiste partijen: zij die ons kunnen helpen de houdbaarheid van ons product te verlengen. Momenteel is het tien dagen, maar we zijn van plan een houdbaarheid van meer dan drie weken te hebben - en die plek op de plank waar consumenten ons kunnen vinden. "

Foodvalley Champions-prijs

Foodvalley Champions is de opvolger van de prestigieuze Foodvalley Award. De prijs wordt tweejaarlijks uitgereikt aan de drie meest innovatieve bedrijven in de categorieën Protein Shift, Circular AgriFood en Food & Health. De deelnemers worden beoordeeld op (1) het innovatieve karakter van hun bedrijf en (2) de impact en het innovatieve karakter van hun recente innovatie (s). De prijs omvat een promotievideo over hun winnende innovatie, internationale profilering door Foodvalley NL en een eenjarig lidmaatschap bij Foodvalley.

Bron: FoodvalleyNL

Naar overzicht