Horeca-ondernemer Jan-Egbert Bos: ‘Samenwerking is juist nu belangrijker dan ooit’

Met twee goedlopende horecabedrijven met 85 personeelsleden die per direct de deuren moesten sluiten, werd Jan-Egbert Bos hard getroffen door de coronamaatregelen. Maar hij zat niet bij de pakken neer en bedacht met zijn team in recordtempo creatieve manieren om zijn personeel aan het werk te houden. “We staan voor een dal. Er hangt mist in het dal, dus we zien niet hoe diep het is, maar je weet dat het straks weer omhoog gaat. Tot die tijd gaan we alles doen wat we kunnen.” Dat zei Bos toen hij zijn collega’s toesprak over de lege tafels van zijn restaurant bij de start van de coronacrisis.

“We staan voor een dal. Er hangt mist in het dal, dus we zien niet hoe diep het is, maar je weet dat het straks weer omhoog gaat. Tot die tijd gaan we alles doen wat we kunnen.”

Deze crisis raakt veel bedrijven

Vijf cateringauto’s kwamen volledig stil te staan en 85 personeelsleden zaten zonder werk. “Deze crisis raakt veel bedrijven. Welke bedrijven kunnen nu wel wat hulp gebruiken?”, vroeg Bos zichzelf af. Met dezelfde vraag ging hij naar zijn netwerk en binnen enkele dagen reden de auto’s weer rond. Niet met maaltijden, maar met pakketjes voor DPD en UPS. Daarnaast staken collega’s de handen uit de mouwen bij een schroevenfabriek, in de bouw, bij een slagerij en bij de groentegroothandel. “Ik ben trots en dankbaar voor het begrip en enthousiasme dat mijn collega’s toonden om bij andere bedrijven aan de slag te gaan. Op deze manier hebben we op dat moment alle mensen aan boord kunnen houden. Ook zij begrijpen: uitzonderlijke tijden vragen om uitzonderlijke maatregelen. Dat maakt ons sterk als team.”

Ook werden bij de restaurants De Hof en Vendel een afhaalservice en een Drive Thru opgezet waar mensen asperges, aardbeien en maaltijden konden afhalen. “Wat we deden voelde niet als bijzonder”, zegt Bos. “Je moet gewoon door. Pas toen de appjes, mailtjes, bosjes bloemen en positieve reacties via social media binnenstroomden, realiseerden we ons dat mensen écht waardeerden wat we deden. Leveranciers waren dankbaar dat ze nog steeds konden leveren en consumenten hadden juist de afgelopen tijd behoefte aan iets leuks.”

 

"Je moet gewoon door. Pas toen de appjes, mailtjes, bosjes bloemen en positieve reacties via social media binnenstroomden, realiseerden we ons dat mensen écht waardeerden wat we deden."

 

Acceptatie en samenwerking

De belangrijkste les die Bos hieruit heeft getrokken, is om het te accepteren wanneer er dingen gebeuren waar je geen grip op hebt. “Als je accepteert dat het zo is, geeft dat een bepaalde rust. Nét dat beetje rust dat je nodig hebt om je te focussen op wat wél kan en om creatief te worden.” Zo accepteert hij ook dat het restaurant in Renswoude in juli twee weken moet sluiten, in verband met een grote wegopbreking. Terwijl ze juist deze periode gemiste omzet in kunnen halen. “Dan nemen we met zijn allen maar even vakantie, dat hebben we eigenlijk ook wel verdiend na deze hectische maanden.”

Bos benadrukt daarnaast hoe belangrijk het is om samen te werken in tijden als deze. “Iedereen is verbinding aan het zoeken, dat vind ik erg mooi om te zien,” zegt Bos. Kenmerkend voor Regio Foodvalley is de manier waarop uiteenlopende partijen elkaar weten te vinden, zo blijkt ook nu weer. Overal in de regio ontstonden verrassende samenwerkingen of kregen bestaande partnerships een extra boost. Dit merkte Bos ook. “Juist nu kwamen onze partners voor ons over de brug en werd echt duidelijk hoe goed die band is.”

Einde in zicht?

De mist is grotendeels, maar nog niet helemaal opgetrokken: hoe het de komende tijd gaat lopen blijft onzeker. Maar voor Bos lijkt de weg omhoog weer ingezet. De restaurants lopen op sommige momenten zelfs beter dan ooit. Het pop-up terras dat hij opzette bij De Hof blijkt een groot succes en wordt later omgetoverd tot een glazen winterpaviljoen waar de hele winter events en bruiloften kunnen plaatsvinden. En alsof het allemaal nog niet genoeg is, staat er ook nog een grote verbouwing op de planning. Bos: “In een crisis heb je twee keuzes: je kunt wachten tot het overwaait, of je kunt gaan ondernemen.”

Naar overzicht