ICT Campus opent Covid-19 Ondernemersloket

‘Behoefte aan sparren in onzekere tijd’.

Het is in korte tijd een vertrouwd beeld geworden: contact met je collega’s, klanten of opdrachtgevers via het beeldscherm van je computer of smartphone. De maatregelen rond het coronavirus dwingen ondernemers tot nog veel verdergaande aanpassingen, soms met ingrijpende gevolgen. ICT Campus, het samenwerkingsverband van overheid, IT-ondernemers en onderwijsinstellingen in Regio Foodvalley, heeft een speciaal Covid-19 Ondernemersloket geopend waar ondernemers terecht kunnen om over hun vragen te sparren. “Juist nu, in deze onzekere tijd, is daar behoefte aan”, zeggen Klaas Mollema en Frans Kennepohl, die het ondernemersloket bemensen.

Mollema en Kennepohl hebben allebei zelf ervaring als ondernemer in de ICT en begrijpen als geen ander waar ondernemers tegenaan kunnen lopen. Waar Mollema veel commerciële en marketingexpertise heeft, is Kennepohl vooral financieel en organisatorisch onderlegd. “We vullen elkaar goed aan”, zeggen de ondernemers, die ruim een jaar geleden ook het Startersloket van ICT Campus hebben opgezet. Ze stellen zich op als klankbord, als sparringpartner, om positief kritisch met ondernemers van technologiebedrijven mee te denken. “Het is eenzaam aan de top”, weet Mollema. “Even met iemand sparren kan dan heel prettig zijn.”

Dat heeft Bernard van Raaij, eigenaar van Q-ray uit Wageningen, al ervaren. Hij nam begin april contact op met het Covid-19 Ondernemersloket. “Ik ben enig eigenaar van mijn bedrijf en had er behoefte aan om met collega’s van gedachten wisselen”, vertelt hij. “Er zijn veel nieuwe maatregelen waar we nu mee te maken krijgen en veel is nog onduidelijk. Ik ben nieuwsgierig naar hoe andere ondernemers daarmee omgaan.” Het online gesprek was heel prettig, zo stelt Van Raaij. “Al was ik aanvankelijk wat terughoudend”, bekent hij. “Collega-ondernemers zijn ook concurrenten. En aankloppen bij een loket suggereert een verhouding die niet gelijkwaardig is. Maar het gesprek heeft me leuke suggesties en aanknopingspunten opgeleverd. Ik kan me goed voorstellen dat er meer ondernemers zijn die er, vooral in deze tijd, behoefte aan hebben om op een gelijkwaardig niveau met iemand te sparren.”

“Ik ben enig eigenaar van mijn bedrijf en had er behoefte aan om met collega’s van gedachten wisselen.”

- Bernard van Raaij, eigenaar van Q-ray

Sterker uit de crisis

Voor veel ondernemers is de accountant een eerste adviseur, weten Mollema en Kennepohl. “Meer dan alleen de financiële kant, hebben wij het hele plaatje van een onderneming in beeld. We hebben een netwerk en we weten de wegen binnen de overheid”, schetsen ze de meerwaarde van het Ondernemersloket. Mollema benadrukt dat ondernemers juist vanuit hun kracht contact zoeken met het loket. “Wil je sterker uit deze crisis komen, dan moet je er wel wat voor doen”, zegt hij. “Dus ga niet bij de pakken neerzitten. Laat angst niet overheersen, maar kijk waar je kracht zit.” Kennepohl raadt aan om actief in gesprek te blijven met leveranciers, klanten en medewerkers. “Bespreek wat je van elkaar kunt verwachten”, zegt hij. “Begin bij jezelf en vertel over het offer dat je zelf hebt gebracht voordat je iets van de ander vraagt.” Mollema: “Stel doelen en maak een plan. Wij zijn bereid om mee te denken.”

Download Groei #5

Dit artikel is onderdeel van ons magazine Groei. Benieuwd naar alle artikelen? Download het magazine gratis.

Download Groei #5
Naar overzicht