Streekproducten rechtstreeks naar consument: ‘Crisis stimuleert om iets nieuws te gaan doen’

Boerenhart levert sinds 2014 streekproducten aan de zakelijke markt. Rechtstreeks van de boer aan restaurants, zorginstellingen en bedrijfscateraars. “Dat kwam half maart nagenoeg tot stilstand, toen de horeca moest sluiten en veel mensen thuis gingen werken”, schetst Pieter Vink het effect van de coronamaatregelen op de onderneming. Hij wist al snel wat hij wél kon doen. “We hadden al een plan om later dit jaar via de app en website PuurDichtbij aan particuliere klanten te gaan leveren. Dat hebben we naar voren gehaald. Binnen twee weken stond het aanbod van streekproducten online.”

Meer waarderen

PuurDichtbij levert inmiddels aan klanten in de wijde omtrek van Regio Foodvalley. Elk deelgebied heeft een vaste leverdag. “Streekproducten waren al aan een opmars bezig, maar de vraag naar lokaal geproduceerd voedsel is de laatste maanden nog sterker gegroeid”, merkt Vink. “Uit eten was er even niet bij, dus gingen mensen zelf meer aan de slag in de keuken. Daarbij wordt meer dan voorheen gelet op de herkomst van de producten”, signaleert hij. “Consumenten vragen zich steeds vaker af waarom bijvoorbeeld de sperziebonen zelfs in het seizoen nog uit Nieuw-Guinea moeten komen. De coronacrisis heeft deze bewustwording versneld.” Een goede ontwikkeling, vindt de ondernemer. “We hebben in onze eigen omgeving alles wat we nodig hebben. Export is op zich prima natuurlijk, maar voedsel uit de regio zouden we wel wat meer mogen waarderen. Het is van hoge kwaliteit én je weet dat het vers is.”

 

"Ik denk dat de toegenomen vraag naar lokale producten geen hype is, maar een trend die doorzet.”

 

De korte keten tussen producent en consument draagt bij aan een vitaal platteland en een eerlijke prijs voor agrarische producten in de regio. “Juist in deze tijd wordt ook zichtbaar hoe kwetsbaar alles is”, zegt Vink. “En hoe belangrijk het is om zelf voor je voedsel te kunnen zorgen als de grenzen dichtgaan.” Niet alle bedrijven zijn ingericht op produceren voor de korte keten, realiseert Vink zich. “Maar boeren die de switch hebben gemaakt, hebben nu de wind mee. Ik denk dat de toegenomen vraag naar lokale producten geen hype is, maar een trend die doorzet.”

Buitenbeentjes

Naast het belang van gezonde voeding uit de buurt, heeft Vink ook aandacht voor duurzaam omgaan met voedsel en het tegengaan van voedselverspilling. “We proberen daar echt een sturende rol in te spelen”, zegt hij. “Zo leveren we buitenbeentjes, groenten die normaalgesproken de winkel niet halen, maar die heel goed te gebruiken zijn in bijvoorbeeld soepen en sauzen.”

 

“Zo’n crisis leert je nadenken over hoe je je processen inricht. Je wordt er creatief van."

 

Inmiddels is de levering van Boerenhart aan klanten in de horeca weer goed op gang gekomen. “Er zijn zelfs nieuwe klanten bijgekomen. Ook in de zakelijke markt merken we dat er meer wordt nagedacht over de herkomst van ons voedsel.” De komende tijd richt Vink zich op het verder ontwikkelen van PuurDichtbij. “Zo’n crisis leert je nadenken over hoe je je processen inricht. Je wordt er creatief van”, vindt Vink. “Het stimuleert om nieuwe dingen te gaan doen. Ik ben positief ingesteld en voorzie dat nieuwe kansen zich blijven aandienen. In welke situatie je ook zit.”

Naar overzicht