Als het aan Green Protein Alliance (GPA) en Regio Foodvalley ligt, eten alle Nederlanders in 2030 aanzienlijk meer plantaardige eiwitten. Denk hierbij aan bonen, groenten, peulvruchten en zeewier.

Supermarkten in de regio proeftuin voor gedragsonderzoek

Wat kan een supermarkt doen om ervoor te zorgen dat klanten vaker plantaardige producten in hun boodschappenmandje stoppen? Om die vraag draait het bij het project Gedragsinterventies op de winkelvloer van Green Protein Alliance (GPA). Regio Foodvalley is projectpartner. De regio fungeert in het eerste en twee kwartaal van 2021 als proeftuin voor dit innovatieve gedragsonderzoek.

Meer groenten op het bord

Als het aan Green Protein Alliance (GPA) en Regio Foodvalley ligt, eten alle Nederlanders in 2030 aanzienlijk meer plantaardige eiwitten. Denk hierbij aan bonen, groenten, peulvruchten en zeewier. Om dat te bereiken is een gedragsverandering nodig. Maar hoe verleid je mensen in de supermarkt om meer plantaardige producten te kopen? Daar is nog geen onderzoek naar gedaan. Het project Gedragsinterventies op de winkelvloer brengt daar verandering in.

Acties op de winkelvloer

GPA wil klanten in de supermarkt stimuleren intrinsiek gemotiveerde plantaardige keuzes te maken. Met het project Gedragsinterventies op de winkelvloer onderzoekt zij met hulp van onder andere Future Food Universiteit Utrecht wat hier effectieve manieren voor zijn.
Zo worden bijvoorbeeld communicatiemiddelen in de stijl van de GPA-campagne ‘Zo kan het ook’ ingezet. Daarin laat één beeld een dierlijk product en het plantaardige alternatief ervoor zien. Ook ‘boosting’ wordt getest, een nieuwe trend binnen de sociale psychologie. Daarbij wordt geprobeerd consumenten nadrukkelijk te leren de gewenste keuze te maken, zodat de kans op een duurzame gedragsverandering toeneemt.

Regio als proeftuin

De warme contacten die Regio Foodvalley met veel retailers onderhoudt, vergroten de kans dat supermarkten willen meewerken aan het project. Het plan is om in het voorjaar van 2021 drie maanden lang gedragsinterventies te doen bij maximaal acht lokale supermarkten, van ten minste drie verschillende organisaties. Eind 2021 volgen de resultaten van het onderzoek.

 

Naar overzicht