Gezonde drankjes met aminozuren als functioneel ingrediënt

Konnekt Smartdrinks maakt lekkere drankjes op basis van lichaamseigen ingrediënten. Konnekt Smartdrinks heeft drie varianten ontworpen met een eigen functionaliteit: Focussing voor concentratie, Enduring voor herstel en na inspanning en Relaxing voor een goede nachtrust.

Van idee naar introductie op de markt

Enkele jaren geleden las Russell Reid, eigenaar van Konnekt Smartdrinks, per toeval over de werking van aminozuren. Hij raakte geïnteresseerd in deze stoffen die de sleutelrol spelen bij de aanmaak van eiwitten en onderdeel zijn van bijna alle processen in ons lichaam. ‘In algemene zin zijn de positieve effecten van aminozuren in de vorm van voedingssupplementen al even bekend. Er bestaan producten, in de vorm van een pil of shake, waarbij aminozuren onderdeel zijn van een voedingssupplementenmix . Deze producten maken geen exclusief gebruik van de functionaliteit van aminozuren’ vertelt Russell Reid.

Reid wilde een stap verder gaan. Zijn doel was om drankjes te maken met aminozuren als functioneel ingrediënt. Hij zocht en vond een geschikte partner uit de wetenschap die het idee omzette in een formule. In 2015 werd een eerste testrun van 20.000 glazen flesjes Smartdrinks van 200 ml geproduceerd. In 2017 verwezenlijkte Reid zijn droom met een eerste productierun van de Smartdrinks: 150.000 blikjes en 150.000 aluminium flesjes, beiden met een inhoud van 250 ml.  

Nieuwe categorie drankjes

Met de Konnekt Smartdrinks heeft Russell Reid een nieuwe categorie producten op de markt gezet. ‘Op dit moment bestaan er geen drankjes met de focus op functionele ingrediënten op basis van aminozuren’ geeft Reid aan. ‘In het ontwikkelproces zijn de verschillende functies die aminozuren hebben, geanalyseerd. Bij de formulering voor de drankjes hebben wij ons gericht op drie functies die een vitale rol spelen in het lichaam en het brein: Focussing, Enduring en Relaxing. ’
‘Onze smartdrinks zijn ontwikkeld vanuit de ambitie om een gezond alternatief te kunnen bieden voor frisdranken en energydrinks. Onze stelling is dat bij consumptie het lichaam een gezonde boost moet krijgen. De drankjes zijn geschikt voor alle leeftijden. Naast de functionele ingrediënten, bevatten de drankjes Isomaltose. ‘Isomaltose is een zoetstof met een tragere energieafgifte dan gewone suiker, het beïnvloedt de bloedsuikerspiegel nauwelijks. De drankjes zijn daarmee geschikt voor diabetici, daarnaast leidt consumptie van de drankjes niet tot tandbederf.’ De drankjes zijn goedgekeurd door de FDA (Food and Drug Administration) en kosher en halal gecertificeerd.

Pionieren om behoefte te creëren

Het doel van Russell Reid is: ‘Zoveel mogelijk mensen met Konnekt Smartdrinks in contact te brengen én het bedrijf tot een internationaal succes te maken.’ De eerste stappen op weg naar succes zijn inmiddels gezet. Van idee naar formulering; het laten ontwerpen van verpakkingen; met behulp van financiering van PPM Oost en StartLife de realisatie van een startup in Wageningen; de productie voor een groeiend aantal exclusieve klanten; doorontwikkeling dankzij toetreding van de Rabobank als financial partner. Reid hierover: ‘Wanneer je iets moois hebt en je exclusiviteit wilt behouden, moet je daarin investeren. Upgrading van het product en de verpakking en (op termijn) het uitbreiden van het personeelsbestand. Daar horen ook financiële middelen bij.’

Exclusiviteit en duurzaamheid

De Smartdrinks zijn trendy drankjes, gezond en met een eigen identiteit. De ingrediënten van de drankjes zijn kostelijk en maken de drankjes kostbaar. Reid werkt uitsluitend Business-to-Business en richt zich daarbij op exclusieve partijen, zoals: NH Schiphol, hotel W Amsterdam en CitizenM hotels. Konnekt Smartdrinks heeft een overeenkomst gesloten met het bedrijf FoodCase uit Wageningen. FoodCase levert voedingsmiddelen aan luchtvaartmaatschappijen. De drankjes zijn opgenomen op de menukaart van FoodCase. Via FoodCase draait er op dit moment een pilot met Finnair. De ambitie van Reid is om de Konnekt Smartdrinks wereldwijd te leveren aan exclusieve afnemers.   

Om de Smartdrinks een podium te bieden bij afnemers én optimaal te koelen, heeft Konnekt Smartdrinks een cooler ontwikkeld. Deze cooler is zeer energiezuinig en presenteert de drankjes op een smaakvolle manier.

Reid vindt het belangrijk om naast gezondheid en exclusiviteit oog te hebben voor duurzaamheid. De eerste generatie Smartdrinks werd geproduceerd in glazen flesjes. Inmiddels is men overgestapt op blikjes en aluminium flesjes. Deze verpakkingen zijn 100 procent recyclebaar en lichter van gewicht. De nieuwe verpakkingen zorgen voor minder energieverbruik bij het transporteren en dus minder CO2 uitstoot.

Konnekt Smartdrinks is met de nieuwe verpakkingen genomineerd voor de NL Packaging Award 2018, zie packagingawards.nl/genomineerden-2018/   

Geïnteresseerd?
Kijk dan op www.konnektsmartdrinks.com of neem contact op met:
J. Russell Reid
info@konnektsmartdrinks.com
0317-763770

Tekst: Bertineke Boon (onderzoeker Christelijke Hogeschool Ede)