Futuristische verpakkingen

PaperFoam maakt van gecertificeerd biobased-materiaal in combinatie met gepatenteerde spuitgiettechnologie designverpakkingen voor klanten in de hightech-consumentenelektronica, medische, cosmetische- en droge voedingsindustrie.

Liefde voor bijzonder materiaal

Lang voordat de begrippen ‘circulaire economie’ en ‘biobased verpakkingen’ gangbaar werden, werkten ontwikkelaars van een dochter van Avebe aan de samenstelling van nieuw verpakkingsmateriaal. Hun enthousiasme en interesse voor materialen met een bijzondere uitstraling en duurzaamheidseigenschappen, was daarbij leidend. Wat in 1993 begon als een project, leidde in 1998 tot de start van het bedrijf: PaperFoam. Het bedrijf telt inmiddels wereldwijd circa 250 medewerkers en heeft vestigingen in Nederland (Barneveld), Azië en de USA. De centrale vestiging in Nederland (en daarmee Europa) is belangrijk met het oog op de distributie, maar ook in verband met de samenwerking met machinebouwers, opleidingscentra en kennisinstellingen zoals de Wageningen Universiteit en het NIZO.

Eco-friendly

PaperFoam maakt verpakkingsmaterialen van een mengsel van zetmeel, vezels, water en een premix. Het proces om tot een verpakking te komen, lijkt een beetje op het bakken van wafels. De mix, of ook wel ‘slurry’ genoemd, wordt goed gemixt en daarna in matrijzen gespoten. Gedurende één minuut wordt de mix in de matrijzen gebakken. De verpakkingen komen vanuit de oven op een lopende band terecht. Uiteindelijk worden de verpakkingen gecontroleerd en gereed gemaakt voor verzending naar de klant.

De verpakkingen van PaperFoam zijn volledig biologisch afbreekbaar. De belangrijkste grondstoffen om de verpakkingen te kunnen maken, zijn overal ter wereld makkelijk verkrijgbaar. Er wordt gewerkt met lokale leveranciers.  Als afvalproduct kan het materiaal worden gerecycled met papier, gecomposteerd of behandeld worden als bioafval. PaperFoam heeft in vergelijking met plastic verpakkingen of papierpulp een ‘low carbon footprint’ (ca 85% minder). Dit komt door beperkt watergebruik tijdens de productie, gebruik van lichtgewichtverpakkingen, een efficiënte productie en logistiek en het gebruik van hernieuwbare grondstoffen en toxisch vrije afvalproducten.

Innovatie

PaperFoam werkt met een team van ontwerpers aan ‘maatverpakkingen’ voor klanten. Naast het design, spelen het beschermen, transporteren en het tot uitdrukking laten komen van een product door de verpakking, een belangrijke rol in het ontwerpproces. Het verbeteren van verpakkingen beperkt zich binnen PaperFoam niet tot één specifieke afdeling. Wie binnen het bedrijf een idee heeft voor een product- of procesverbetering, krijgt de ruimte om dat idee uit te werken en te  testen.
PaperFoam werkt ‘klantgedreven’. Dit betekent dat er voor elke klant een nieuw ontwerp wordt gemaakt. Vooral de hightechindustrie stelt hoge eisen aan verpakkingsmaterialen. Door in te spelen op vragen van klanten, ontstaan er innovatieve ontwerpen waarbij PaperFoam kan worden gecombineerd met verschillende traditionele verpakkingsmaterialen zoals papier, karton en plastic.

Awardwinning Company

Steeds meer bedrijven maken de keuze voor het inzetten van verpakkingen van hernieuwbare materialen. PaperFoam geeft een helder antwoord op verpakkingsvragen van klanten door middel van unieke ontwerpen. De ontwerpen zijn zo uniek dat PaperFoam in de afgelopen jaren diverse prijzen heeft gewonnen. Voorbeelden: samen met Frima Vafler uit Denemarken (fabrikant van ijshoorntjes) ontving PaperFoam de Bio-Based product of the year 2017 award, samen met Cox and Veritiv uit Amerika ontving PaperFoam de Ameristar 2017 voor het winnende concept op het gebied van duurzame, milieuvriendelijke verpakking. Dit zijn slechts enkele van de vele prijzen.

Tastbaar  

Voor wie zich een voorstelling wil maken hoe een product van PaperFoam eruit ziet en hoe het materiaal voelt, kan naar een lokale Albert Heijn of Lidl fietsen. In het schap met eieren onderscheiden de PaperFoam-verpakkingen van het Rondeelei en van het Kipsterei zich van de andere verpakkingen.

Verpakkingen vereisen meer aandacht dan puur en alleen functioneel ontwerp. Het positieve, emotionele gevoel ten opzichte van een merk moet via de verpakking worden versterkt. Over de uitpakervaring moet worden nagedacht. Een ‘unpacking experience’ van een klantproduct meebeleven? Bekijk op YouTube: I’ve Never Tried Anything Like It (onderdeel van marketing van www.nuraphone.com klant van PaperFoam).

Geïnteresseerd?
Kijk op www.paperfoam.com of neem contact op met:
Mark Geerts
Directeur PaperFoam
Tel: +31 (0) 342 401 667
geertsm@paperfoam.com

Tekst: Bertineke Boon (onderzoeker Christelijke Hogeschool Ede)