Ondanks Corona veel animo voor horeca-onderzoek
Op welke manieren kunnen restaurants hun menuaanbod gezonder en duurzamer maken? En hoe kunnen zij hun gasten verleiden om voor de gezondere en vegetarische opties op de menukaart te kiezen? Deze vragen hoopt promovenda Iris Claessens van Universiteit Utrecht beantwoorden te krijgen. Ze gaat daarvoor bij 50 restaurants in de regio de effectiviteit van veelbelovende interventietechnieken onderzoeken. De interventies zijn gericht op het creëren van een gezondere en duurzamere eetomgeving. Voor het werven en begeleiden van deze restaurants werkt zij nauw samen met de horecaprofessionals en chef-koks van Dutch Cuisine. In november 2021 is de wervingscampagne officieel van start gegaan.
Wervingscampagne
Achter de schermen is er de afgelopen maanden hard gewerkt aan het opzetten van een goede wervingsstrategie. Meer dan 300 voorgeselecteerde restaurants zijn benaderd voor deelname. Om restaurants te enthousiasmeren is onder andere een korte professionele video opgenomen als onderdeel van de wervingscampagne. Promovenda Iris Claessens en chef-kok Peter Scholte van restaurant The Green House in Utrecht vertellen in deze video enthousiast over het belang van duurzaam en gezond koken en over de kansen en mogelijkheden die de Regio Deal Foodvalley daarin te bieden heeft.
Enthousiaste reacties
Toch werd het even spannend in hoeverre de wervingscampagne zou aanslaan, toen de horeca recent opnieuw hard werd getroffen door de aangescherpte Coronamaatregelen. Die zorgen bleken tot dusver onnodig: ondernemers en chefs van de benaderde restaurants reageren veelal zeer enthousiast en staan open voor nieuwe kennis en verandering. De kans om te ontdekken hoe zij hun gasten kunnen verleiden tot het maken van gezonde en duurzame menukeuzes wordt in het bijzonder interessant gevonden. Inmiddels hebben zich al meer dan 35 restaurants aangemeld om deel te nemen aan het project.
De volgende fase
In het voorjaar van 2022 gaat de volgende fase van start. De deelnemende restaurants worden bezocht om de eetomgeving en menukaart bij de start in kaart te brengen. Daarnaast wordt met enkele restaurants een co-creatiesessie georganiseerd. Hierin gaan ondernemers en chefs, horecaprofessionals en gedragswetenschappers met elkaar aan de slag om ieders wensen, barrières en kansen voor het verduurzamen en gezonder maken van de menukaart in kaart te brengen. De kennis die voortkomt uit deze sessies wordt gebruikt als input voor het ontwikkelen van een strategisch interventieplan en het uitwerken van persoonlijke adviezen voor restaurants.
Meer informatie over het project Gezonde & Duurzame Eetomgeving in de Horeca vindt u hier.