Werkgeverservaring: BOOT verkleint CO2-voetafdruk
Een sterke focus op circulair en duurzaam werken in al hun projecten, waarbij het welzijn van medewerkers centraal staat. Dat zie je bij ingenieursbureau BOOT uit Veenendaal in alles terug. We spraken met Sjon Boorsma, financieel directeur, over de visie en initiatieven op het gebied van duurzame mobiliteit.
Visie op duurzame mobiliteit
Het mobiliteitsbeleid is gericht op het verkleinen van de CO2-voetafdruk. Sjon Boorsma benadrukt: "Onze medewerkers vinden het belangrijk dat BOOT hiermee bezig is. Samenwerken aan een duurzame leefomgeving is daarbij ons uitgangspunt", aldus Sjon.
BOOT hanteert een duidelijke splitsing voor vervoer van medewerkers. Voor afstanden tot 10 kilometer worden medewerkers gestimuleerd om te lopen of fietsen. “Dat doen we door middel van een reiskostenvergoeding”, zegt Sjon. Gebruik van de auto wordt op die manier ontmoedigd. Voor openbaar vervoer geldt een volledige vergoeding voor OV-gebruik. Er zijn 2 fietsen beschikbaar gesteld die collega’s kunnen gebruiken om van en naar het station te reizen. Daarnaast is er voor afstanden onder de 100 km een elektrische boodschappenauto beschikbaar, terwijl voor langere afstanden nog enkele benzineauto's in gebruik zijn. De overgang naar elektrische en hybride voertuigen is echter in volle gang. Boorsma licht toe: "Ons doel is om aan het einde van dit jaar geen benzineauto's meer te hebben rijden."
Wagenpark en innovaties
Het wagenpark van BOOT ondergaat een groene metamorfose. Medewerkers kunnen kiezen tussen elektrische en hybride varianten, met als doel om tegen het einde van het jaar geen benzineauto's meer in gebruik te hebben. Voor werkzaamheden op locatie wordt gezocht naar duurzame alternatieven, zoals hybride versies van bijvoorbeeld de Volkswagen Caddy. Boorsma vertelt: "We kijken hoe we bedrijfsauto's voor werkzaamheden op locaties kunnen verduurzamen. Het is een uitdaging, omdat we aanlopen tegen praktische problemen als actieradius, zwaarte van de voertuigen voor het trekken van bijvoorbeeld een signaleringswagen en de beperkte mogelijkheden om op bouwplaatsen op te laden. Maar we willen hierin stappen zetten en werken met verschillende partijen aan een duurzame oplossing. Wij willen hierin sneller dan de markt aanbiedt, dat is nu eigenlijk de situatie." Ook zijn bij het kantoor laadpalen geïnstalleerd die op zonnepanelen zijn aangesloten en is er de mogelijkheid om thuis een laadpaal te krijgen. “Hierbij vragen wij wel van collega’s een contract voor groene stroom af te sluiten, zo dragen we ook thuis ons steentje bij.”
Beste fietswerkgever in de regio
In de regio werd BOOT vorig jaar bekroond met de titel beste fietswerkgever in de regio. Het bedrijf zet zich in om fietsen te stimuleren met diverse maatregelen zoals reiskostenvergoedingen, goede fietsenstallingen en douches op het werk. Dit beleid past goed bij de duurzame ambities en het welzijn van de medewerkers. Het is dan ook niet moeilijk collega’s te motiveren om mee te doen met de verschillende initiatieven op dit gebied. "Mensen die bij BOOT komen werken, zijn vaak al enthousiast over duurzaamheid. De maatregelen die we nemen kunnen daarom in de meeste gevallen rekenen op positieve reacties. De prijs die we kregen voor beste fietswerkgever laat zien dat we op de goede weg zijn," aldus Boorsma.
Uitdagingen en lessen
De energietransitie brengt uitdagingen met zich mee, zoals de beperkte actieradius van elektrische voertuigen en de capaciteit van laadinfrastructuur. Ook bleek een initiatief zoals de leasefietsregeling niet voordelig door bestaande reiskostenvergoedingen. BOOT leerde echter dat gerichte beloningen en duidelijke voordelen medewerkers kunnen overtuigen om voor duurzame opties te kiezen. "Je ziet met het maximum van het vermogen en de energietransitie dat er nog veel te verbeteren valt, maar we blijven zoeken naar passende oplossingen," zegt Boorsma.
Mobiliteitsscan
BOOT keek samen met mobiliteitsmakelaar van Regio Foodvalley Pieter Keeris naar de resultaten die kwamen uit de ingevulde mobiliteitsscan. Deze scan geeft inzicht in de voetafdruk en het veranderpotentieel van het woon-werkverkeer van de organisatie. “In ons geval gaf de scan het inzicht dat we goed bezig zijn. Door te weten wat het potentieel is, kun je nadenken over wat er nog meer mogelijk is. De vraag is natuurlijk altijd wel of het reële opties zijn voor medewerkers” aldus Sjon.
Tot slot heeft Sjon nog een aantal tips en aandachtspunten voor organisaties die stappen willen zetten op het gebied van duurzame mobiliteit.
- Gezondheid en duurzaamheid: Het bevorderen van fietsen en wandelen is niet alleen duurzaam, maar ook goed voor de gezondheid van medewerkers. Om dit extra te stimuleren doe je er verstandig aan ook te zorgen voor goede faciliteiten, zoals fietsenstallingen en douches.
- Gebruik reiskostenvergoeding: Stimuleer het gebruik van duurzame vervoersmiddelen door aantrekkelijke reiskostenvergoedingen te bieden. Dit kan medewerkers motiveren om de auto te laten staan bij korte afstanden.
- Thuiswerkvoorzieningen: Faciliteer thuiswerken waar mogelijk, met vergoedingen voor thuiswerkkosten en goede technische ondersteuning.
- Laadinfrastructuur: Investeer in laadpalen, zowel op kantoor als thuis, om de overstap naar elektrisch rijden te ondersteunen.
Ook aan de slag?
Ook aan de slag met het mobiliteitsbeleid van jouw organisatie? Regio Foodvalley helpt je op weg. Met onder andere regionale en nationale campagnes, slimme regelingen en - uiteraard - advies op maat. Aan de hand van een gratis mobiliteitsscan, de eerste stap, krijg je het inzicht om aan de slag te gaan. Neem contact op met mobiliteitsmakelaar Pieter Keeris om de mogelijkheden te bespreken.