Werkgeverservaring: WMFC rijdt comfortabel in ‘kantoorbus’
Een goede bereikbaarheid en leefbaarheid versterken en kleuren onze regio. In Regio Foodvalley werken partijen en organisaties daarom samen aan slimme, gezonde en duurzame mobiliteit. Hierin leren we van en met elkaar. Voorbeelden delen en ervaringen uitwisselen is daarbij belangrijk.
We laten daarom graag organisaties aan het woord over hoe zij omgaan met het vergroten van duurzame mobiliteit binnen de organisatie. Deze keer aan het woord: Yorick de Bruin, directeur bij Wageningen Metropolitan Food Clusters (WMFC).
“Een groot deel van de mensen is in staat om op de fiets naar het werk te komen. Maar voor een ander deel is dat gewoonweg niet mogelijk. Het is ook belangrijk en interessant daar oog voor te hebben”, zegt Yorick de Bruin. WMFC is een bijzondere organisatie met een missie, namelijk duurzaam voedsel produceren voor iedereen. “In onze omgeving woont ruim 90 procent van de mensen in steden. In de metropool Noordwest Europa waarin wij leven zijn wij in staat onszelf te voeden, door het overgrote deel van ons voedsel zelf te produceren. Wij onderzoeken deze productieprocessen en innovaties. Ons voornaamste doel daarmee is de kennis die bestaat over te brengen en mensen en organisaties te verbinden en daarmee verder te brengen.”
In weer en wind?
WMFC werkt daarvoor samen met zowel nationale als internationale experts in diverse gebieden. “De mensen waarmee we werken zijn zeer ervaren in hetgeen dat ze doen of gedaan hebben in hun werkzame leven. We werken namelijk ook veel samen met pensionado’s. Deze mensen hebben een schat aan informatie in huis. Het is zonde als ze dat bij zichzelf houden. Liever leren mensen van elkaar. We nemen hen dan ook mee in onze ontwerpen en projecten over de hele wereld.” Het werken met een oudere doelgroep vraagt ook iets van de praktische uitwerking van het mobiliteitsbeleid van deze organisatie zo vertelt Yorick: “Van de mensen die dichtbij ons kantoor op het Agrobusiness park wonen, kunnen we vanwege de leeftijd niet altijd verwachten dat zij op de fiets of met het openbaar vervoer komen. De auto heeft vaak toch de voorkeur.” WMFC werkt daarnaast met mensen op veel verschillende locaties in Nederland, afhankelijk van de projecten die zij doen.
Zoeken naar efficiënt reizen
Tijd is geld, zo ook bij WMFC. “Er wordt veel gereisd door ons en door de mensen waar we mee werken. Daarom gingen we op zoek naar een manier waarop de reistijd efficiënt gebruikt kan worden. We zijn vanuit economisch perspectief gaan kijken hoe we het anders konden doen. Dat heeft geresulteerd in een bus met bureaus, comfortabele stoelen en wifi, zodat de voorbereiding van een meeting in de bus kan plaatsvinden. Mensen leren elkaar soms pas kennen in de bus, maar komen dan samen voorbereid de bus uit. Ook de afsluiting van de dag en het napraten vindt plaats in de bus op weg naar huis, het vliegveld of een volgende locatie.” Yorick vertelt dat deze manier van reizen erg goed bevalt. De reacties zijn dan ook positief. “Mensen vinden het fijn dat ze niet zelf hoeven te reizen. En ook als er maar twee mensen in de bus zitten, blijft het economisch interessant”, zegt yorick “Een privéchauffeur is namelijk kostbaar. Deze manier van reizen is daarom een mooie tussenoplossing. Daarbij maken we er voor onze buitenlandse gasten direct een sightseeing door Nederland van.’
Binnenzijde van de kantoorbus
Comfort voorop
Inmiddels heeft WMFC zelf een bus aangeschaft, die ze nu ook gaan voorzien van een toilet aan boord voor nog meer comfort. “Comfort is heel belangrijk voor mensen die hun werk moeten doen. Als iets net zoveel kost of iets meer, maar het comfort gaat daarbij omhoog, adviseer ik daarvoor te kiezen.” Dat deze ook oplossing ook direct een duurzamere oplossing is, daarvan waren ze zich bij WMFC natuurlijk direct bewust. “Dat maakt het kiezen voor een dergelijke oplossing alleen maar makkelijker.” De bus rijdt op groene Diesel van plantaardige restoliën of hergebruikte stromen/bronnen (ook wel HVO100). Dat tanken ze bij de Haan tankstation in Wageningen. “Omdat het nog een diesel is, hebben we deze groene keuze gemaakt. De volgende bus waar we naar uitkijken is een plug-in hybride op waterstof. Dat komt hopelijk op korte termijn.”
Tot slot nog een aantal tips/uitgangspunten:
- De oplossing die je bedenkt voor het mobiliteitsprobleem moet op de lange termijn ook zonder subsidie kunnen, anders wordt het moeilijk de oplossing vol te houden.
- Mensen maken de organisatie. Die moet je niet hoeven verleiden voor een bepaalde oplossing. Zij moeten het zelf willen, omdat het bijvoorbeeld comfortabeler is of hun positie verbetert. Het beantwoorden van de ‘what's in it for me’-vraag is hierbij belangrijk in de communicatie.
- Laat zien welke kosten er gemoeid gaan met het plan voor de inzet van duurzame mobiliteit. Een uurtarief van een werknemer is geld, en daarmee mag gerekend worden bij het uitdenken van een plan.
- Je hoeft niet direct zelf een bus aan te schaffen. Veel touroperators bieden dit soort bussen te huur aan. Zo kun je eens testen of het ook voor jou kan werken.